• امروز : پنجشنبه, ۲۷ آذر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 18 December - 2025

خداحافظی با “گَرگَر” و ایمن سازی طولانی ترین گذرگاه عشایری کشور در الیگودرز

  • کد خبر : 6743
  • 04 بهمن 1402 - 21:24
خداحافظی با “گَرگَر” و ایمن سازی طولانی ترین گذرگاه عشایری کشور در الیگودرز
رییس اداره امور عشایر الیگودرز گفت: طولانی ترین گذرگاه عشایری کشور با یک "گَرگَر" خطرناک در "پل کول" الیگودرز، توسط دولت سیزدهم ایمن شد و مسیر و پل جدید در آستانه بهره برداری قرار دارد.

به گزارش هیجار ،رییس اداره امور عشایر الیگودرز اظهار کرد: “پل کول” از قدیمی ترین گذرگاه های عشایری کشور و بیش از ۸۰ سال است که عشایر در این مسیر برای عبور خود و دام هایشان از عرض رودخانه از “گَرگَر” استفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه عرض رود بزرگ بختیاری به بیش از ۱۰۰ متر می باشد افزود: عبور از این گذرگاه همواره موجب بروز خسارت های جانی و مالی زیادی به عشایر شده است و به همین دلیل نیز دهه ۹۰ رییس وقت سازمان امور عشایر کشور ۲ مرحله بازدید از این منطقه داشت اما ساخت پل بسیار هزینه بر بود و به دلیل کمبود اعتبارات متوقف ماند.

حسینی با اشاره به اینکه طرح مطالعات احداث پل برای این منطقه در سال ۹۵ انجام شده بود بیان کرد: عملیات اجرایی پل، سال ۱۴۰۱ به همت دولت سیزدهم آغاز شد و در حال حاضر جاده مواصلاتی از دوراهی “احمدفداله” تا کنار “پل کول” احداث شده و از سر “کول” تا نزدیک به پل “کول” نیز راهشکافی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه عملیات احداث سه پایه از این پل انجام شده است افزود: سالانه بیش از ۲ هزار خانوار عشایری استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری و لرستان از این محل عبور می کنند و این مسیر شمال شهرستان دزفول (بخش شهیون) را به جنوب شهرستان الیگودرز (ذلقی) متصل می کند.

حسینی با اشاره به همکاری اداره امور عشایر خوزستان و امور عشایر لرستان در ایمن سازی این گذرگاه تصریح کرد: شهرستان الیگودرز بیشترین تعداد “گرگر” را دارد و در حال حاضر عبور و مرور روستاییان و عشایر در ۱۸ نقطه از این شهرستان با استفاده از “گرگر” انجام می شود که بسیار خطر آفرین و غیرایمن است.

وی با بیان اینکه شهرستان الیگودرز پنج هزار خانوار عشایری دارد عنوان کرد: جمعیت عشایری شهرستان الیگودرز بالغ بر ۲۰ هزار نفر می باشد.

به گفته رییس امور عشایر الیگودرز این منطقه در سال های گذشته دارای پلی بوده که به علت سیل و طغیان رودخانه پایه های آن از بین رفته و امکان بازسازی آن وجود نداشته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://heyjjar.ir/?p=6743

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.